Internetové a kamenné obchody v budoucnosti
Klasický kamenný obchod kdesi v New Yorku, foto: retaildesignblog.net
Tento článek vznikl za fin. podpory webu Bambino Italiano.
Klasické kamenné obchody a moderní internetové obchody jsou jako dva jiné světy. Nesmiřitelní. Navzájem si konkurující a odehánějící si zákazníky. Je tomu tak ale skutečně?
Časy se měni a obchod s nimi. Jak klasické kamenné obchody tak i ty internetové mají své výhody i nevýhody a především si je navzájem čím dál tím více uvědomují. Nejsem žádný expert v této oblasti, ale na první pohled vidím tyto výhody jedněch i druhých:
Výhody klasického kamenného obchodu:
- více vyhovují konzervativnějším zákazníkům či starším ročníkům
- někteří lidé milují samotný proces nakupování v klasickém obchodě
- pokud má obchod kvalitní personál, může vám pomoci, poradit, objektivně ohodnotit
Výhody moderního internetového obchodu:
- cena, cena, cena - díky podstatně nižším nákladům, uvědomte si jaké musí být náklady na provozování kamenného obchodu (nemovitost či pronájem, interiér, personál, energie, atd)
- řada lidí ocení nákup v pohodlí domova či třeba v zaměstnání (pozor na šéfa!) se smartphonem či tabletem v ruce
- díky porovnávačům cen možnost velmi rychlého srovnání nabídek on-line
- zboží vám dorazí až domů (či na poštu)
Jak vidno výhody existují na obou dvou stranách. Jenže. Při tomto novém rozdělování trhu si jak eshopy, tak i kamenné obchody uvědomují, jak velké výhody má druhá strana a někteří začínají více či méně nabízet i služby té druhé strany. Kamenné obchody si uvědomují, kolik lidí vybírá zboží na internetu a jak mají eshopy díky absenci prodejen neskutečně nízké náklady. eshopy si zase uvědomují to, jak důležitá je pro některé lidi možnost si zboží vyzkoušet, specielně pokud se jedná o zboží, u kterého je důležitá velikost. Ty nejinovativnější firmy již nějaký čas přichází se zajímavými řešeními a modifikacemi.
Některé firmy tak přechází na hybridní obchodní model a provozují jak kamenné obchody, tak i internetový obchod. Vybrat si zboží online a pak si jej jít vyzkoušet do obchodu, to je sen řady kupujících. Navíc se ukazuje, že pokud máte internetový obchod a následně otevřete kamennou pobočku, je běžné, že prodej internetového obchodu vyroste "přes noc" o desítky procent.
Nové produkty lze zase skvěle testovat online. Věřili byste, že třetina zákazníků, kteří si zboží objednávají online, si jej chce vyzvednout v obchodě?
Některé internetové obchody zase otevírají tzv. pop-up obchody. Jsou to dočasně otevřené obchody s originálním sortimentem, které především přitahují pozornost. A mohou být velmi originální a přitom velmi malé (a tak nenáročné na náklady).
Kamenné prodejny a řetezce zase zjistily, že když efektivně zapracují na svojí online prezentaci resp. online prodeji, vystačí s menším počtem kamenných prodejen a to až o desítky procent. To pro ně ovšem znamená ohromnou úsporu nákladů a to při zachování či dokonce zvýšení obratu.
Amazon začal využívat v obchodních centrech speciální místa, kde si zákazníci mohou objednané zboží vyzvednout. Což se ke klasické prodejně velmi blíží.
Pak jsou zde ještě progresivnější řešení. Například obchodní domy House of Fraser experimentují s prodejnami, které tvoří v podstatě jen zkušební kabinka a několik obrazovek, u nichž si zákazníci mohou objednat vybrané oblečení. Startup Hointer nabízí v obchodech pouze tolik místa, aby se do nich vešla pouze jedna velikost každého typu džínsů. Roboti pak doručují požadovanou velikost přímo ze skladu.
Jak vidíte, tyto dva světy se začínají prolínat tak jak si vzájemně uvědomují svoje přednosti i slabiny, respektive silné stránky toho druhého. A tak dnes začínáme hovořit o tzv. "multikanálovosti". To neznamená nic jiného, než že si zákazníci mohou v klidu vybírat a nakupovat online a pak si zboží vyzvedávat či vyzkoušet v prodejně.
A jak to vlastně souvisí s investováním? Ať už investujete do akcií Amazon či třeba Wal-Mart, je dobré sledovat jak se tyto společnosti vypořádají s novou konkurencí a novými trendy. Tedy především jak efektivně. Např. Amazon se zatím drží.
Jan Hýsek
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.
Diskusní téma: Internetové a kamenné obchody v budoucnosti
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.