Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

20.05.2013 21:42

Klasický kamenný obchod kdesi v New Yorku, foto: retaildesignblog.net

 

Tento článek vznikl za fin. podpory webu Bambino Italiano.

 

Klasické kamenné obchody a moderní internetové obchody jsou jako dva jiné světy. Nesmiřitelní. Navzájem si konkurující a odehánějící si zákazníky. Je tomu tak ale skutečně? 

Časy se měni a obchod s nimi. Jak klasické kamenné obchody tak i ty internetové mají své výhody i nevýhody a především si je navzájem čím dál tím více uvědomují. Nejsem žádný expert v této oblasti, ale na první pohled vidím tyto výhody jedněch i druhých:

Výhody klasického kamenného obchodu:

  • více vyhovují konzervativnějším zákazníkům či starším ročníkům
  • někteří lidé milují samotný proces nakupování v klasickém obchodě
  • pokud má obchod kvalitní personál, může vám pomoci, poradit, objektivně ohodnotit

Výhody moderního internetového obchodu:

  • cena, cena, cena - díky podstatně nižším nákladům, uvědomte si jaké musí být náklady na provozování kamenného obchodu (nemovitost či pronájem, interiér, personál, energie, atd)
  • řada lidí ocení nákup v pohodlí domova či třeba v zaměstnání (pozor na šéfa!) se smartphonem či tabletem v ruce
  • díky porovnávačům cen možnost velmi rychlého srovnání nabídek on-line
  • zboží vám dorazí až domů (či na poštu)

Jak vidno výhody existují na obou dvou stranách. Jenže. Při tomto novém rozdělování trhu si jak eshopy, tak i kamenné obchody uvědomují, jak velké výhody má druhá strana a někteří začínají více či méně nabízet i služby té druhé strany. Kamenné obchody si uvědomují, kolik lidí vybírá zboží na internetu a jak mají eshopy díky absenci prodejen neskutečně nízké náklady. eshopy si zase uvědomují to, jak důležitá je pro některé lidi možnost si zboží vyzkoušet, specielně pokud se jedná o zboží, u kterého je důležitá velikost. Ty nejinovativnější firmy již nějaký čas přichází se zajímavými řešeními a modifikacemi.

Některé firmy tak přechází na hybridní obchodní model a provozují jak kamenné obchody, tak i internetový obchod. Vybrat si zboží online a pak si jej jít vyzkoušet do obchodu, to je sen řady kupujících. Navíc se ukazuje, že pokud máte internetový obchod a následně otevřete kamennou pobočku, je běžné, že prodej internetového obchodu vyroste "přes noc" o desítky procent.

Nové produkty lze zase skvěle testovat online. Věřili byste, že třetina zákazníků, kteří si zboží objednávají online, si jej chce vyzvednout v obchodě?

Některé internetové obchody zase otevírají tzv. pop-up obchody. Jsou to dočasně otevřené obchody s originálním sortimentem, které především přitahují pozornost. A mohou být velmi originální a přitom velmi malé (a tak nenáročné na náklady). 

Kamenné prodejny a řetezce zase zjistily, že když efektivně zapracují na svojí online prezentaci resp. online prodeji, vystačí s menším počtem kamenných prodejen a to až o desítky procent. To pro ně ovšem znamená ohromnou úsporu nákladů a to při zachování či dokonce zvýšení obratu.

Amazon začal využívat v obchodních centrech speciální místa, kde si zákazníci mohou objednané zboží vyzvednout. Což se ke klasické prodejně velmi blíží.

Pak jsou zde ještě progresivnější řešení. Například obchodní domy House of Fraser experimentují s prodejnami, které tvoří v podstatě jen zkušební kabinka a několik obrazovek, u nichž si zákazníci mohou objednat vybrané oblečení.  Startup Hointer nabízí v obchodech pouze tolik místa, aby se do nich vešla pouze jedna velikost každého typu džínsů. Roboti pak doručují požadovanou velikost přímo ze skladu.

Jak vidíte, tyto dva světy se začínají prolínat tak jak si vzájemně uvědomují svoje přednosti i slabiny, respektive silné stránky toho druhého. A tak dnes začínáme hovořit o tzv. "multikanálovosti". To neznamená nic jiného, než že si zákazníci mohou v klidu vybírat a nakupovat online a pak si zboží vyzvedávat či vyzkoušet v prodejně.

A jak to vlastně souvisí s investováním? Ať už investujete do akcií Amazon či třeba Wal-Mart, je dobré sledovat jak se tyto společnosti vypořádají s novou konkurencí a novými trendy. Tedy především jak efektivně.  Např. Amazon se zatím drží.

Jan Hýsek

 

Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.

Diskusní téma: Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Články

17.05.2015 23:14
V tomto článku uvedu pár rad jak vybírat společnosti do svého portfolia. Osobně si nemyslím, že většina lidí, kteří si sami vybírají akcie dokáže porazit index S&P 500, ale burza je také o zábavě a procházet stovky článku o nejrůznějších společnostech, sledování výsledovek a čekání na výsledky...
12.05.2015 03:37
Vyzpovídali jsme majitele Východočechům velmi známého golfového resortu Nová Amerika pana Ing. Stephana Friedreicha. Jací lidé vlastně hrají golf? Jak dlouho trvá se vypracovat na slušnou úroveň a kolik to všechno stojí? Jak jste se dostal k takovému v Čechách ne zcela tradičnímu byznysu? Jaké...
06.05.2015 02:59
Pokud máte v oblibě ETF fondy, tato zpráva je pro vás. Na trhu je nové ETF, které tvoří koš akcií jak leteckých společností, tak společností s leteckým sektorem spojených. Minulý čtvrtek jej na trh uvedli U.S. Global Investors. ETF se jmenuje U.S. Global Jets ETF a obchoduje se na New...
03.05.2015 01:54
1 Tři mušketýři v oboru amerických technologických akcií 2 Steve Jobs v hrobě se obracející 3 Jak si najít bohatého muže a dobře se provdat 4 Petr Kellner finančním žralokem 5 Jobs byl predátorem již od narození 6 Zkušenost se...
03.05.2015 01:39
Předchozí díl najdete zde. Jistě jste se podivili nad podivným číselným označením tohoto dílu. Byl původně neplánovaný a o jeho vznik se s jistou nadsázkou zasloužila i paní ombudsmanka Šabatová. Asi jako když mezi domy s orientačními čísly 2 a 3, vyroste nová stavba označená číslem 2a. V tomto...
25.04.2015 12:53
Jeden z nejznámějších českých fond manažerů, investor a podnikatel Daniel Gladiš, vydává po dvanácti letech druhou knihu, lapidárně nazvanou Akciové investice. Jeho první publikace, Naučte se investovat, měla takový úspěch, že se autor musel několik let po jejím vydání bránit...
25.04.2015 12:41
Shortování neboli prodej na krátko je jednou z možností, jak může investor (či chcete-li spekulant) profitovat z pádu akcie. Jde o prodej cenného papíru (většinou akcie), který prodejce nevlastní. Investor si vypůjčí cenný papír a prodá jej. Doufá totiž, že ho nakoupí zpátky za nižší cenu a...
25.04.2015 12:23
Chceš-li mír, připravuj válku. Na tomto starém přísloví asi něco je. Jiné přísloví říká, že pokud si chcete udržet mír, je třeba mít větší klacek než váš potenciální nepřítel. Obě přísloví se myslím velmi šikovně doplňují. Dnešní malý článek umístěný na tomto především investičním serveru nebude o...
24.12.2014 08:28
1 Státní seed fond k pláči 2 Investice do on-line reputace podnikatele či firmy. Vyplatí se? 3 10 největších ekonomik světa 4 Jobs byl predátorem již od narození 5 Steve Jobs v hrobě se obracející 6 Google se pouští do...
21.12.2014 08:44
Josef Hošek 1. Pane Hošku, popište našim čtenářům čím se zabývá společnost ZFPA? Společnost ZFPA se zabývá finančním zprostředkováním, které má svůj unikátní vzdělávací systém. Ten může využít kdokoliv, ať už je to jednotlivec, rodina nebo firma. 2. O jaké služby je v současnosti největší zájem? V...
<< 2 | 3 | 4 | 5 | 6 >>

Chcete nastavit vaše investiční portfolio nebo udělat jeho audit? Napište nám

Zkušenosti

Také máte někdy pocit, že kam se podíváte, tam se někomu daří a...

Akciecz běží díky fin. podpoře 

Anketa

Líbí se vám nový design našich stránek?

Ano (3 908)
Ne (473)

Celkový počet hlasů: 4381

Představení

07.05.2023 01:34
Máme dvacet let profesionálních zkušeností s nastavováním našich...

Obrazem

Chcete z roku 2021 udělat parádní rok a splnit si svoje plány a sny?...