Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

20.05.2013 21:42

Klasický kamenný obchod kdesi v New Yorku, foto: retaildesignblog.net

 

Tento článek vznikl za fin. podpory webu Bambino Italiano.

 

Klasické kamenné obchody a moderní internetové obchody jsou jako dva jiné světy. Nesmiřitelní. Navzájem si konkurující a odehánějící si zákazníky. Je tomu tak ale skutečně? 

Časy se měni a obchod s nimi. Jak klasické kamenné obchody tak i ty internetové mají své výhody i nevýhody a především si je navzájem čím dál tím více uvědomují. Nejsem žádný expert v této oblasti, ale na první pohled vidím tyto výhody jedněch i druhých:

Výhody klasického kamenného obchodu:

  • více vyhovují konzervativnějším zákazníkům či starším ročníkům
  • někteří lidé milují samotný proces nakupování v klasickém obchodě
  • pokud má obchod kvalitní personál, může vám pomoci, poradit, objektivně ohodnotit

Výhody moderního internetového obchodu:

  • cena, cena, cena - díky podstatně nižším nákladům, uvědomte si jaké musí být náklady na provozování kamenného obchodu (nemovitost či pronájem, interiér, personál, energie, atd)
  • řada lidí ocení nákup v pohodlí domova či třeba v zaměstnání (pozor na šéfa!) se smartphonem či tabletem v ruce
  • díky porovnávačům cen možnost velmi rychlého srovnání nabídek on-line
  • zboží vám dorazí až domů (či na poštu)

Jak vidno výhody existují na obou dvou stranách. Jenže. Při tomto novém rozdělování trhu si jak eshopy, tak i kamenné obchody uvědomují, jak velké výhody má druhá strana a někteří začínají více či méně nabízet i služby té druhé strany. Kamenné obchody si uvědomují, kolik lidí vybírá zboží na internetu a jak mají eshopy díky absenci prodejen neskutečně nízké náklady. eshopy si zase uvědomují to, jak důležitá je pro některé lidi možnost si zboží vyzkoušet, specielně pokud se jedná o zboží, u kterého je důležitá velikost. Ty nejinovativnější firmy již nějaký čas přichází se zajímavými řešeními a modifikacemi.

Některé firmy tak přechází na hybridní obchodní model a provozují jak kamenné obchody, tak i internetový obchod. Vybrat si zboží online a pak si jej jít vyzkoušet do obchodu, to je sen řady kupujících. Navíc se ukazuje, že pokud máte internetový obchod a následně otevřete kamennou pobočku, je běžné, že prodej internetového obchodu vyroste "přes noc" o desítky procent.

Nové produkty lze zase skvěle testovat online. Věřili byste, že třetina zákazníků, kteří si zboží objednávají online, si jej chce vyzvednout v obchodě?

Některé internetové obchody zase otevírají tzv. pop-up obchody. Jsou to dočasně otevřené obchody s originálním sortimentem, které především přitahují pozornost. A mohou být velmi originální a přitom velmi malé (a tak nenáročné na náklady). 

Kamenné prodejny a řetezce zase zjistily, že když efektivně zapracují na svojí online prezentaci resp. online prodeji, vystačí s menším počtem kamenných prodejen a to až o desítky procent. To pro ně ovšem znamená ohromnou úsporu nákladů a to při zachování či dokonce zvýšení obratu.

Amazon začal využívat v obchodních centrech speciální místa, kde si zákazníci mohou objednané zboží vyzvednout. Což se ke klasické prodejně velmi blíží.

Pak jsou zde ještě progresivnější řešení. Například obchodní domy House of Fraser experimentují s prodejnami, které tvoří v podstatě jen zkušební kabinka a několik obrazovek, u nichž si zákazníci mohou objednat vybrané oblečení.  Startup Hointer nabízí v obchodech pouze tolik místa, aby se do nich vešla pouze jedna velikost každého typu džínsů. Roboti pak doručují požadovanou velikost přímo ze skladu.

Jak vidíte, tyto dva světy se začínají prolínat tak jak si vzájemně uvědomují svoje přednosti i slabiny, respektive silné stránky toho druhého. A tak dnes začínáme hovořit o tzv. "multikanálovosti". To neznamená nic jiného, než že si zákazníci mohou v klidu vybírat a nakupovat online a pak si zboží vyzvedávat či vyzkoušet v prodejně.

A jak to vlastně souvisí s investováním? Ať už investujete do akcií Amazon či třeba Wal-Mart, je dobré sledovat jak se tyto společnosti vypořádají s novou konkurencí a novými trendy. Tedy především jak efektivně.  Např. Amazon se zatím drží.

Jan Hýsek

 

Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.

Diskusní téma: Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Články

20.12.2014 10:39
Dostal jsem do mailu takový malý „spamík“ od prodejců investičního zlata. Srovnávají cenu Škody 120 a zlata před 35 lety a nyní. Parádní srovnání – porovnávají investiční produkt, který nepřináší, vedle případného růstu jeho hodnoty, žádný užitek, a klasický spotřební výrobek, jehož cena razantně...
20.12.2014 10:31
Petr Kellner opět potvrdil svoji pověst finančního žraloka. Z firmy O2 ČR "vytáhne" jen tak 25 miliard korun. A nikoho se na to ani nemusí ptát. Po právě proběhlé valné hromadě si Kellnerova PPF od O2 půjčí 24,8 miliardy korun. Minoritní podílníci, kteří se na valnou hromadu operátora O2 sjeli z...
20.12.2014 10:24
Na stole mi zvoní telefon. Na druhém konci se ozve příjemný energický ženský hlas: „Mluvím s Petrem Havlíčkem?“ Stroze odpovím: „Ano, co si přejete?“  „Pane Havlíčku, máme pro Vás jedinečnou nabídku. Vyhodnotili jsme si Vás jako seriózního klienta a nabízíme Vám možnost přečerpání limitu v...
11.11.2014 03:07
Firma Apple je všeobecně považována za jednu z nejhodnotnějších společností na světě a její produkty jsou vynášeny do nebes. Čím dál tím více pozorovatelů má ale pocit, že svého postavení začíná „Nahryzlé Jablko“ hrubě zneužívat. Pokračování    Doporučení Profesionální poradenství...
22.10.2014 14:03
PR text A máme zde něco speciálně pro ženy. Móda a investice k sobě mohou mít velice blízko. Co byste řekly na to, že spoluvlastníte luxusní módní firmu, tím pádem peníze vynaložené za trendy kousky směřujete do své firmy, která Vám část ze svého zisku pošle na dividendách zpět? V...
18.10.2014 11:50
Společnost zaměřená na finanční vzdělávání veřejnosti hledá kolegy/zástupce pro regionální zastoupení v Hradci Králové a Pardubicích. Hledáme obchodníky, kteří budou zodpovědní rovněž za chod kanceláře v HK či PA. První obchodník v Pardubicích bude mít také za úkol vybudovat regionální zastoupení...
26.08.2014 11:25
Hledáme investora nebo společníka pro Statek Šafrankovi Popis projektu: Statek Šafrankovi se nachází v podhůří Orlických hor ve vesnici Kounov Rozkoš 8. Tímto podnikatelským záměrem bychom rádi založili farmu, která se bude věnovat především výkrmu a prodeji hovězího dobytka. Bude se...
15.08.2014 12:50
Společnost ČEZ čeká nyní i v příštích letech přehodnocení jejich byznysu, hledání úspor, propouštění. Investice v zahraničí se zatím příliš nevyplácí a především klesá cena silové energie. ČEZ tak prodává silovou elektřinu rok od roku levněji. Společnosti ČEZ momentálně klesají tržby, provozní zisk...
12.07.2014 07:20
Předloni sepsal kolega Hynek Rozkovec pětidílný mini-seriál o frančízingu1. Podle zájmu čtenářů lze usuzovat, že jde o přitažlivé téma, a proto jsme se rozhodli k této problematice vrátit novým mini-seriálem. Jmenuje se 6 otázek, které by si měl položit každý budoucí frančízant....
06.07.2014 01:11
Před pěti lety odstartoval jeden díl pořadu Den D menší mánii. V rámci programu tam byl představen projekt pěstování japonských topolů. Velmi optimisticky naprojektované výnosy ze sklízení štěpky či dřeva rychle rostoucí dřeviny, která byla v našich krajích tehdy relativní novinkou, kombinované se...
<< 3 | 4 | 5 | 6 | 7 >>

Chcete nastavit vaše investiční portfolio nebo udělat jeho audit? Napište nám

Zkušenosti

Také máte někdy pocit, že kam se podíváte, tam se někomu daří a...

Akciecz běží díky fin. podpoře 

Anketa

Líbí se vám nový design našich stránek?

Ano (3 897)
Ne (412)

Celkový počet hlasů: 4309

Představení

07.05.2023 01:34
Máme dvacet let profesionálních zkušeností s nastavováním našich...

Obrazem

Chcete z roku 2021 udělat parádní rok a splnit si svoje plány a sny?...