BlackBerry: Vzestup a pád
Štítky:
BlackBerry | Apple | akcie
Společnost BlackBerry Ltd. zažívá těžké období. Koncem minulého týdne reportovala výsledky za uplynulý fiskální rok. Pozitivním byl fakt, že firma vykázala nižší ztrátu než bylo očekáváno. Na druhé straně ale došlo k poklesu příjmů o 64%. Tato negativní zpráva posléze převážila a poslala cenu akcií BlackBerry směrem na jih.
Vzestup Výzkumu v pohybu
BlackBerry je legendárním výrobcem chytrých telefonů a dalších mobilních zařízení „do ruky“. V roce 2003 uvedla na trh svůj první smartphone. Ačkoli nešlo o první výrobek se značkou BlackBerry, ani o první chytrý telefon, způsobila firma, tehdy ještě nesoucí jméno Research In Motion (RIM), na trhu skutečnou revoluci. Mobilní „Ostružinu“, ze které se daly též odesílat i číst emaily, si rychle pořídilo množství byznysmenů i manažerů firem.
Geraint Anderson, autor slavné knihy City Boy, BlackBerry obviňuje z toho, že způsobila zavedení workoholismu v oboru investičního poradenství. V Americe se Ostružině začalo díky její návykovosti přezdívat CrackBerry. Research In Motion alias BlackBerry se jednoduše stala firmou, k jejímuž úspěchu vzhlížely sta tisíce lidí.
Kdo zabil Ostružinu?
Jenže nepřítel a konkurence nikdy nespí. Zatímco ještě v roce 2010 činil podíl BlackBerry na americkém trhu chytrých telefonů 43%, v roce 2013 už to bylo pouhých 3,8%. Je to především práce nejhodnotnější firmy na světě, společnosti Apple, a jejího iPhonu. Slavný produkt „Nahryzlého jablka“ byl již v roce 2007, kdy jej Apple uváděl na trh, nazýván mnohými komentátory „BlackBerry Killer“. Dalším zabijákem Ostružiny se ale stal i nástup operačního systému Android od firmy Google.
Takový prudký pokles tržního podílu se samozřejmě odrazil i na ceně akcií. Ještě začátkem roku 2011 se akcie RIM (Research In Motion) obchodovaly za ceny kolem 60 dolarů. Nyní se akcie BlackBerry pohybují lehce nad osmi dolary. Ruku v ruce s poklesy prodejů se v roce 2013 dostavil i propad do ztráty.
Proškrtat se k prosperitě
Na nepříznivé hospodářské výsledky firma zareagovala velkoplošným propouštěním i omezením produktové řady. Firma se tedy snaží se proškrtat k prosperitě, což, na rozdíl od škrtání v rozpočtu státu, je reálně proveditelné. Návrat ziskovosti se však očekává nejdříve ve fiskálním roce končícím začátkem března 2016.
Snad do té doby neztratí BlackBerry i zbytek svých nadšených uživatelů. Jedním z nich je i americký prezident Barack Obama, který si během prezidentské kampaně v roce 2008 na BlackBerry vypěstoval určitou formu závislosti. Navzdory bezpečnostním rizikům si prosadil, že bude svou milovanou Ostružinu používat i jako prezident USA. Obama tak BlackBerry udělal bezplatnou reklamu, jejíž marketingovou hodnotu odhadli odborníci na 25 až 50 milionů dolarů.
Zdroj: IP
Doporučení
Profesionální poradenství poskytované licencovanými makléři
Využíváme CzechNet.org.
Diskusní téma: BlackBerry: Vzestup a pád
Nebyly nalezeny žádné příspěvky.