Jak dlouho ještě budete ochotni platit 34 kč za jeden litr?
Štítky:
roční nájezd | návratnost investice | úspora | phm | benzín | plyn | nafta | auto | spotřeba
Jak dlouho ještě budete ochotni platit 34 kč za jeden litr?
Cena jednoho litru naturalu 95 přesáhla 34kč, náklady na dopravu se stále zvětšují, Vy odmítáte poslouchat rachot dieselu a chcete ušetřit? Řešení pro Vás se nazývá plyn.
Ať už je to LPG (zkapalněný ropný plyn) či CNG (stlačený zemní plyn), na tyto dvě PHM se v Čechách nevztahuje spotřební daň, která tvoří přes 50% ceny naturalu či nafty. Přestavit lze téměř jakýkoliv atmosférický i přeplňovaný benzinový motor. Kromě samotného vstřikovacího systému je potřeba zabudovat nádrž na plyn, která může být v zavazadlovém prostoru nebo místo rezervy. Po přestavbě máte možnost jezdit jak na plyn, tak na benzín. Většina přestavěných vozidel musí startovat na benzín, a využít plynový pohon mohou až když je motor zahřátý. Přestavba závisí na typu Vašeho motoru.
- Pro staré motory s karburátorem (např. Škoda Favorit) se doporučuje LPG systém s centrálním směšovačem. Tento systém je relativně primitivní a tak je cena přestavby pouze 10-12tis kč.
- Pro motory s jednobodovým vstřikováním (např. Škoda Felicia) je vhodné LPG s elektronickým ventilem, u kterého se plyn do motoru dostává také přes směšovač, ale na odpařovacím reduktoru je právě onen elektronický ventil, který uzavírá průtok plynu LPG při provozu na benzín. Hlavní rozdíl od řešení č.1 je v tom, že se před použitím LPG musí nastartovat na benzín a nechat motor zahřát na požadovanou teplotu. Cena přestavby je 14tis kč.
- Motory s vícebodovým vstřikováním (např. škodovácké MPi a HTP) potřebují při přestavbě na LPG další a mnohem složitější elektroniku, než předchozí typy. Cena přestavby je cca 20-25tis kč.
- Nově jsou k dispozici i LPG systémy pro motory se sekvenčním vstřikováním (FSi, nebo TFSi). Hlavní rozdíl od ostatních řešení je v tom, že při jízdě na LPG se dávkuje 90% LPG a 10% benzínu. Benzín totiž chladí benzínové vstřikovače, které se by se jinak přehřály a poškodily. Tento zatím nejvyspělejší systém dokáže na základě odezvy od benzínové řídící jednotky určit přesné množství potřebného paliva a pořadí vstřikování LPG do jednotlivých válců. V případě nedostatku LPG systém automaticky přepne na benzín. Cena přestavby je 25-35tis kč.
- CNG systémy fungují na stejném principu jako LPG, liší se pouze v pár drobnostech. Nelze je však použít do vozidel se sekvenčním vstřikováním. Cena přestavby se pohybuje od 40 do 60 tis kč. Vzhledem k velmi malému počtu CNG čerpacích stanic a relativně vysoké pořizovací ceně bych tento systém zatím příliš nedoporučoval. Jeho hlavní předností však může být absolutní šetrnost k přírodě.
Cena 1l LPG či CNG se pohybuje mezi 15 až 17kč. Pro lepší orientaci v úsporách jsem vypracoval tabulku:
Roční nájezd | Návratnost investice | Úspora za 1 rok | Úspora na 100 km |
15 tis km | 13 měsíců (16 300 km) | 23 tis kč | 153 kč |
30 tis km | 7 měsíců (16 300 km) | 46 tis kč | 153 kč |
50 tis km | 4 měsíce (16 300 km) | 78 tis kč | 153 kč |
Průměrná spotřeba 9l, cena naturalu 34kč/l, cena LPG 17kč/l, cena přestavby 25tis kč
Výhody ježdění na plyn:
- Snížení nákladů na PHM až o 50%
- Vysoký počet LPG čerpacích stanic
- Méně škodlivých látek ve výfukových plynech
- Méně častá potřeba výměny oleje
- Menší opotřebení motoru
- Možnost používání obou druhů paliva (až 2x vyšší dojezd na jedno natankování)
Nevýhody:
- Cena přestavby
- Plynová nádrž zabírá spoustu prostoru
- Snížení výkonu až o 10%
- Zvýšení hmotnosti vozidla
- Velmi málo čerpacích stanic CNG
- Zákaz vjezdu do garáží bez podlahového odvětrávání
Leckdo by se také zamyslel nad tím, zda by si čeští motoristé nezasloužili lepší stav silnic, když tu navíc kromě nemalé spotřební daně platí dálniční známky, mýtné a v neposlední řadě také ekologickou daň, ale o solidaritě motoristů s jinými skupinami někdy jindy…
Adam Slabý