Který byznys se drží i během krize a proč se vyplatí investovat do kabelek
Štítky:
Christian Dior | LVMH | PPR | Burberry | L’Oreal | Swatch | Charles Bridge | BMW | Mercedes-Benz | Porsche
Z mého čistě soukromého sledování světové ekonomiky vyplývá, že během posledních "světových krizí" v uplynulých deseti letech se obstojně drží zejména dva sektory. Jsou jimi internet a luxusní zboží. Čím to?
Internet - on-line byznys jenom kvete
Posledních nejméně deset let zažívá světová síť boom. Proč je tak výrazný nárůst byznysu na internetu i během krizí? Mimo řady dalších věcí mohou lidé na internetu vyhledávat kvalitní produkty a služby a získat je zde levněji (Posledně jsem byl v šoku, o kolik levněji se dá v e-shopu koupit špičkový originální parfém). Na internetu se skvěle porovnává, tedy nemusíte obíhat sto obchodů a porovnání cen získáte z jednoho místa, tedy od klávesnice počítače či na smartphonu. Tím, jak se "půlka světa" přesouvá na internet, pohotově reagují i firmy a jdou se svým byznysem na síť. Specielně během krize je zde i další zásadní věc a to ta, že firmy, a to i ty hodně velké a silné, počítají každou korunu (dolar) určenou na marketing a dobře zvažují, zda prostředky proinvestovat do billboardů, TV reklam či raději zainvestovat do on-line prezentace a kampaně. A protože se ukazuje, že v případě, že se reklama a byznys na internetu dělá chytře, může být efekt podstatně lepší než kdekoliv jinde a dokonce za méně peněz. Jinými slovy na internetu lze mít někdy hodně muziky za relativně málo peněz. I proto se daří internetovému byznysu specielně během krize, kdy se jinak šetří jak to jde. Ostatně sám jsem názorná ukázka. Za poslední dva roky jsem investoval do reklamy v tisku, v radiu, venkovní ve formě billboardů, ale jednoznačně největší prostředky v mém rozpočtu šly do internetové reklamy. A nedělal bych to (třebaže malá firmička), kdyby to nefungovalo.
Luxusní zboží a firmy toto zboží produkující
Jsem přesvědčen o tom, že kategorie lidí, na které cílí firmy s luxusním zbožím, má peněz dosti krize nekrize. Prostě nový model Mercedesu, pokud to tak dělají léta, koupí si bohatí i během krize. Další důvod růstu tohoto byznysu je ten, že zejména v Asii roste počet bohatých a velmi bohatých lidí. V Číně by o tom mohli dlouze vyprávět. A tak se není čemu divit, že největší růst zaznamenávají firmy s luxusním zbožím právě v Asii.
Čtěte také Luxusní značky v roce 2012
Ženy kabelky milují! (a nejenom ony)
Podívejte se na jeden zajímavý závěr výzkumu hedgeového fondu Charles Bridge:
Při detailnějším zkoumání potenciálního trhu s módou se objevuje zajímavý fakt. U žen téměř neexistuje klesající mezní užitek z kabelek a kosmetiky. Jinými slovy, bez ohledu na to, kolik má žena kabelek, nemá nikdy dost. Jediným jejím omezením je disponibilní příjem a velikost úložných prostor.
Není to dobrá zpráva pro investory a manažery příslušných firem? Týká se to zejména těchto značek: Christian Dior, LVMH, PPR, Burberry, L’Oreal, Swatch.
Mimochodem, OECD uvádí, že v příštích 20 letech půjde 80 % poptávky po luxusním zboží právě z Asie. Situaci s luxusním zbožím dobře ilustruje export do Číny, který rostl každý rokem průměrně o 25 procent, za 5 let tedy o 305 procent!
Pokud vás zajímá k jakým dalším zajímavým závěrům dospěl Charles Bridge a jak například firmy stanovují, kdy je již vhodný čas vstoupit do dané prudce rostoucí avšak dříve chudé země, podívejte se na článek Ekonomické zákony pro ženy neplatí. Poptávka po kabelkách a kozačkách stále roste.
Krize nekrize, tyhle firmy a značky se budou, podle mého názoru, prodávat stále dobře a ještě více:
- Christian Dior
- LVMH
- PPR
- Burberry
- L’Oreal
- Swatch
- BMW
- Mercedes-Benz
- Porsche
- Rolex
- a sami jistě doplníte řadu dalších
Závěr
Předmětem tohoto článku nebylo hodnocení toho, zda firmy produkující luxusní zboží jsou nebo nejsou podhodnocené a vhodné k investici. Pouze jsem chtěl říci, že luxusnímu zboží se daří i během krizí a zejména nyní, kdy nám Asie roste a bohatne.
Dále jsem chtěl upozornit na to, jak je byznys na internetu v posledních letech zajímavý a jak roste i během krize a jak se na internet přesouvají všichni - tedy uživatelé, kupující i firmy. A já tomu trendu dávám ještě minimálně dalších deset let. Pokud se dramaticky nezmění technologie. Třeba bude za deset let světová síť vypadat jinak a nepůjde o propojení pouze počítačů, tabletů a smartphonů, ale bude propojeno mnohem více věcí, třeba vaše lednička, váš kočárek i vaše auto a ještě si spolu budou povídat či dokonce se vzájemně ovlivňovat a řídit.
Také si dovoluji zopakovat můj dlouhodobý tip - pokud někdy nějaká firma předběhne v tržní kapitalizaci Apple a ExxonMobil a stane se světovou jedničkou, bude to Google (ale to budou muset hoši a holky v Google ještě hodně makat a inovovat).
Nějaké zajímavé či neotřelé názory? Napište mi je na jh(z)akciecz.com.
* Toto není investiční doporučení! *
Jan Hýsek, jh(z)akciecz.com
Zdroj: vrchol.net, akciecz.cz, ihned.cz
Doporučení
Product placement, který stojí za to
Kontaktní čočky od profesionálů a pod jejich dohledem, Oční klinika Pardubice - Dopřejte Vašim očím tu nejlepší péči!
EASTWANDER obytné vozy umí
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.