Největší primární úpisy akcií v historii
Firma | Rok | IPO v mld. USD |
General Motors | 2010 | 23,1 |
Agricultural Bank of China | 2010 | 22,1 |
Industrial and Commercial Bank of China | 2006 | 21,0 |
American International Assurance | 2010 | 20,5 |
VISA | 2008 | 19,7 |
NTT Mobile | 1998 | 18,1 |
Enel | 1999 | 16,6 |
Nippon Telegraph and Telephone | 1987 | 13,7 |
Deutsche Telekom | 1996 | 12,5 |
Bank of China | 2006 | 11,2 |
Zdroj: HN
Poznámka Jana Hýska:
Snad jenom u General Motors si nemohu odpustit malou poznámku. Jednalo se totiž o "IPO" již před tím zkrachovalé firmy, tedy zjednodušeně řečeno. USA vyřešily krach GM tak, že firmu rozdělily na zdravou a méně zdravou část. Méně zdravou část (likvidační GM) ponechaly stávajícím akcionářům a těm tak zůstal pomyslný Černý Petr a naopak zdravou část GM prostě znárodnily a následně ji, po nějakém čase, s velkou slávou znovu uvedly na burzu v rámci "IPO". Není nad to prodat investorům ten samý příběh a tu samou firmu dvakrát! Něco takového se snad může stát jenom v USA a Rusku. Pokud jsem snad v něčem udělal chybu, neváhejte mne opravit v komentáři či mi napsat na e-mail jh(z)akciecz.com.
Proč nemám rád IPO?
Musím se přiznat, že IPO se téměř nikdy neúčastním! Když se nad tím zamyslíte, tak IPO je situace, kdy "insideři" (nehovořím o insider tradingu) prodávají. Insideři prodávají a nabuzený dav, navíc ovlivněný reklamou, nakupuje a o akcie se ještě přetahuje a vyhání ceny do výšin, alespoň na pár hodin či dní či maximálně týdnů. IPO se navíc ve velkém uskutečňují právě v letech, kdy na trzích vládne dobrá nálada a také tituly již bývají obecně spíše dražší než levnější (P/E). A tak se také nově nabízený titul porovnává s již relativně vysokými cenami dalších titulů.
Tedy IPO samozřejmě nechci nikmu rozmlouvat, ale jak jsem již napsal, v naprosté většině zůstávám mimo hru. A není to absencí kapitálu.
Jan Hýsek
jh(z)akciecz.com
Využíváme První CZ reklamní systém pro podnikatele a investory CzechNet.org.