Úspěšní podnikatelé: Rozhovor s Josefem Fornálem
Štítky:
obytné vozy | obytný vůz | EASTWANDER | Josef Fornál | Fornal | Mercedes Sprinter | Volkswagen Crafter | osobnosti | lidé | podnikatelé
Pane Fornál, spoluvlastníte společnost FORNAL, která je na trhu již přes dvacet let a vyváží produkty do půlky Evropy. Proč jste se rozhodl založit další společnost EASTWANDER s.r.o.?
Na počátku celého projektu byla touha mít obytné vozidlo, které nám dá svobodu cestovat po Evropě a volný čas nerozmělňovat ve starosti kam dojedeme, kde budeme spát a do kolika hodin se servíruje snídaně v hotelové restauraci. No, ale k takovémuto pohodovému cestování a poznávání krás potřebujeme s partnerkou turistickou výbavu pro výšlapy do okolí, kola pro cyklovýlety a motorku na které si objedete třeba ostrov Langeland, když zrovna projíždíte Dánsko. A že je to nádherný a pohodový kout Evropy, to snad nemusím ani dodávat.
Ale kam s tou celou výbavou? Běžné obytné vozidlo v kategorii do 3,5 tuny nemá tak velký úložný prostor, tak velkou garáž, jak se tomu říká u obytňáků. Po prostudování nabídek dodavatelů a mé neustálé nespokojenosti (což je mi při koupi auta vlastní) jsem se rozhodl pro vlastní individuální stavbu. Slovo stavba je zde na místě, jelikož se vlastně jedná o dům, a že je na vlastních kolech, tak to je jen další komplikace. Takže v okamžiku, kdy jsem měl pod kontrolou vše, co bude stavba vysněného obytného vozidla vyžadovat, dospěl jsem k přesvědčení, že nejsem sám kdo po takovémto vozidle touží a že nabyté vědomosti a letité zkušenosti s výrobou nástaveb vozidel bych měl zúročit. No, a byl tu nový výrobce.
Co bude hlavním produktem společnosti EASTWANDER s.r.o. a čím jsou produkty EASTWANDER typické?
Hlavním produktem je a bude obytné vozidlo, které má sloužit jako osobní a technické zázemí cestovatelů a sportovců. To znamená maximální nezávislost na zdrojích energie, extra velká garáž pro své nádobíčko a hrdost na to, že mám Eastwandra a že jsem v pohodě. Tak bych si totiž představoval našeho zákazníka.
Pro koho jsou vaše obytné vozy určeny a dělal jste si nějaký průzkum trhu před tím, než jste společnost založil?
Dá se to tak nazvat. Prošel jsem si výstavy, poslouchal názory lidí a díval se jaké potřeby mají sportovci a jejich týmy.
Pokud tomu správně rozumím, tak vozy mají speciální úpravy a využití, přesto je ocení různé skupiny, například sportovci, závodníci, ale také cestovatelé či lidé, kteří v nich chtějí strávit dovolenou. To všechno úzce souvisí s tím, jak dnes lidé tráví volný čas a dovolené. Cestují Češi a tráví, podle Vašeho názoru, volný čas jinak než před dvaceti lety?
Na to není zrovna snadná odpověď. Určitě by všichni rádi cestovali, ale cestování bohužel není levná záležitost. Na druhé straně každý prosezený víkend v bytě nebo v restauraci je navždy ztracený čas a lidé, a řekněme Češi, si to dnes již dobře uvědomují. Potvrdí mi to všichni, kdo byli minulý víkend na Pustenvách. Bylo tam nádherně, davy turistů, dokonce u Radegasta jsme potkali rodinku s babičkou na vozíku. Bylo to moc fajn.
Kdo je vaše hlavní konkurence a jak vidíte svoji firmu za 5 let?
Konkurence je každý kdo dostane nápad jako já, až po renomované výrobce. Každá zakázka o kterou jsem přišel je nenávratná ztráta. A za 5 let? Věřím, že to bude dobrý. Uděláme pro to všechno.
Když si budu chtít pořídit vůz EASTWANDER, koupím si u vás nový vůz a na jaké platformě bude postaven? Mohu si přivézt vlastní vůz a vy jej předěláte na obytný? V jakých cenových relacích se budeme pohybovat?
Náš projekt je postavený na podvozku vozidla Mercedes Sprinter a nebo Volkswagen Crafter. Vozidlo může být nové nebo jeté. Zákazník může přistavit vlastní nebo se dohodneme a realizujeme zakázku včetně dodávky vozidla dle představ a finančních možností zákazníka.
To cenové rozpětí je velké a jen tak vypuštěná informace zavádějící. Ale pohybovat se můžeme dle výbavy od 400 do 700tis korun. V tomto okamžiku si potencionální zájemce musí uvědomit, že si kupuje dům na kolečkách se všemi detaily a technologiemi, které k domu patří a to bohužel není levné.
Potřebuji k vozu EASTWANDER nějaké speciální osvědčení či povolení? A pokud ano, tak jaké? Mohu s ním vyjet do celého světa? Co třeba Austrálie?
Stavíme obytná vozidla do celkové hmotnosti 3,5 tuny. Z toho vyplývá, že vám stačí řidičský průkaz na osobní vozidlo. S tím jsou rovněž spojeny poplatky a daně jako za osobní vozidlo. Vyjet můžete do celého světa. Jen na cestu do Austrálie bych doporučil větší svačinu a na záď obytňáku vám dáme "vrtulku".
Foto: EASTWANDER
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.