Akcie Facebook, hospodářské výsledky a pár slov k byznys modelu
Zásadně se neúčastním IPO. Pokud bych snad o nějakém IPO uvažoval, jednalo by se o okamžitý prodej upsaných akcí během prvních několika hodin. IPO mi připomíná situaci, kdy insideři prodávají. A když se podívám zpět na posledních pět sedm let, tak se mi neúčast v IPO zatím velmi vyplatila. U IPO Facebooku se navíc jednalo o značně předražené IPO, o tom jsme již na Akcie CZ hovořili. Jenom si to představte - úpis firmy za dva biliony Kč!!!
Od IPO Facebooku šly akcie tohoto sociálního fenoménu dramaticky dolů a pokles byl až o 50%. Pochopitelně se nabízí otázka, zda již pokles nebyl dostatečný a zda již titul není vhodný k nákupu a není tedy levný. Ale nechme si tu úvahu až na konec tohoto článku.
Hospodářské výsledky Facebooku
Tržby Facebooku za třetí čtvrtletí vzrostly o 32% na 1,26 miliardy dolarů. Na druhou stranu náklady narostly o 62% a firma se i díky nim dostala do ztráty 59 milionů dolarů. Podařilo se však zvýšit příjem z reklamy o 36% na 1,09 miliardy Kč. 14 % z toho přišlo z reklamy na mobilní zařízení. Akcie Facebooku po zveřejnění výsledků posílily o 19%. Titul již stál i 17,6 dolarů, dnes zakončil na 21,9.
Šéf Mark Zuckerberg řekl pro analytiky:
Myslím, že možnosti, které mobilní sféra poskytuje, jsou nejméně pochopeným aspektem Facebooku.
Je třeba říci, že příjem z reklamy na mobilních zařízeních předčil odhady analytiků trojnásobně. To investory jistě potěšilo. O tom, jak klíčové je pro IT firmy zachytit současný trend smartphonů a tabletů jsem psal nedávno zde. A pro sociálního giganta, kterým Facebook bezesporu je, to platí jakbysmet.
Moje osobní využití Facebooku (i pro byznys)
Facebook fenoménem je. Osobně, kdykoliv jsem na počítači, mám najednou otevřených tak pět webových stránek a Facebook mezi nimi je téměř vždy. Proč? Protože ho dnes už nevyužívám pouze pro kontakt se známými, ale využívám jej na 100% i k obchodním kontaktům, k emailování a chatování s obchodními partnery, ke sdílení odkazů s nimi atd. A není to snad ani tak, že bych na Facebooku obchodní kontakty aktivně vyhledával, ony dnes již vyhledávají mne. Velmi často na Facebooku chatuji s obchodními partnery a to třeba o půl noci a nesporná výhoda je v tom, že vzájemně vidíme, že jsme on-line, přístupní na chatu. Což třeba u sms nelze. Pokud snad na Facebooku nejste, všimněte si tedy, jak univerzální nástroj to je. Znám lidi, kteří se z Facebooku odhlásili a nějaký čas jej neužívali, ale za nějaký čas byli zpět. Upozornění - Facebook může být návykový.
Hýsek radí Zuckerbergovi
Na prvním místě se Facebook musí chytit na smartphonech a tabletech a profitovat na tom. Ale tohle u Facebooku evidentně pochopili, i dle vyjádření šéfa, a pracují na tom. Budoucnost je v mobilech a tabletech.
Jsem si vědom toho, že pro Facebook pracuje mnoho geniálních mozků. Ale přesto, dovolím si pár poznámek k byznys modelu této společnosti. Je evidentní, že chování a vnímání lidí na sociálních sítích je trošku jiné než na klasických webových stránkách. Prostě Facebook musí mít trošku jiný byznys model, než Google či Yahoo!. Současně miliarda uživatelů je ohromný trh a zásadní je i čas, který na Facebooku lidé tráví a traví a na něm času opravdu hodně. Jak z toho ale ty peníze dostat? Aktuální uváděné P/E 232! přímo křičí, že je třeba na příjmech a zisku zapracovat.
Pár věcí mne napadá a jistě některé z nich ve Facebooku již testovali či testují. Všimněte si jak často lidé na Facebooku sdílí různé věci jako oblečení, mobily, auta, boty atd.. Buď se jim ty věci velmi libí a nebo si je právě pořídili a chtějí se přátelům pochlubit. A teď si představte, že mimo možnost tyto věci ukazovat známým a "likeovat", u nich bude proklik "koupit". Jsem si jistý, že řada lidí by to okamžitě využila a prostřednictvím tohoto typu doporučení svých přátel by si věc šla rovnou koupit. Dokonce bych to vnímal jako službu a pomoc lidem. Ten proklik nemusí křičet "jsem reklama"! Stačí mít tu možnost. Stejně tak po uskutečněném nákupu by se mohlo na Facebooku objevit (bude-li to uživatel chtít) co si kdo právě koupil. Víte kolik lidí se chce pochlubit co nového si právě koupili?! A ještě to touto nenásilnou formou doporučit známým? A Facebook může inkasovat provize za zprostředkování obchodů. Představte si, jak ohromný trh to je. Proč by Facebook nemohl být současně světovým "mega"e-shopem?!
Akcie Facebook (FB)
Kapitalizace: 47 miliard USD
Tržby: 4,64 miliard USD
Dividenda: 0
P/E: 232
Hodnocení titulu:
IPO bylo bez debat předražené. Aktuální P/E 232 je děsivé. Počet uživatelů je ohromný. A potenciální byznys a potenciální zisk je také ohromný. U Facebooku musí chytnout na prvním místě mobilní vlnu. A celkově potřebují zapracovat na byznys modelu, dostat z toho ohromného množství uživatelů a času na Facebooku peníze. U firmy tohoto typu se ty věci a ukazatele mohou za rok dramaticky změnit. Letos mají P/E 232, a příští rok se byznys model zlepší a jste třeba na hodnotě 30 a jsme zase někde zcela jinde.
Obohatím já osobně své portfolio o tento titul? Ne, děkuji, zatím ne. Ale na sledování této zajímavé společnosti bych nerezignoval, ba právě naopak. Hoši a holky ve Facebooku budou muset ještě hodně zamakat (aktuálně jich je 3539) a držím jim pěsti.
Toto není investiční doporučení!
Související:
Akcie Yahoo!: Porostou nyní jako divé?
Apple: akcie, ocenění firmy a také pohled uživatele
Zdroj: Euro, Google, akciecz.cz
Doporučení
Hledáme strategického partnera
Product placement, který stojí za to
Vedení účetnictví a daňová evidence profesionálně
Kontaktní čočky od profesionálů a pod jejich dohledem
EASTWANDER obytné vozy umí
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.