Coach a Starbucks: Minimálně jeden je špatně ohodnocen
Co mají Starbucks (NASDAQ:SBUX) a Coach (NYSE:COH) společného? Na první pohled toho, vyjma věrných zákazníků, moc není. Každá firma operuje v jiném sektoru - jedna prodává kafe, druhá kabelky.
Proč mě tyto společnosti zaujaly?
Na příkladu firem Coach a Starbucks jde krásně vidět, jak rychle se investorům může valuace vymknout kontrole. Finanční ukazatele vykazují v případě firmy Caoch lepší růst než ukazatele Starbaksu. Nicméně ve valuaci založené na poměru ceny k volnému cashflow Starbucks suverénně vede. A to i přesto, že hlavní zdroj růstu obou firem - očištěný disponibilní příjem - je velmi podobný. Historický výkon firem sice není dobrý ukazatel budoucích výkonů, ale společnosti se silnou výsledovkou jsou prostě silné firmy.
Obou firmám se v minulosti dost dařilo. V uplynulých 10 letech rostly roční tržby Starbucksu v průměru o 15 %, u Coache to bylo 21 %. Čistý zisk rostl v případě Starbucksu o 20 % a Coache 28 %. A ukazatel EPS rostl Starbucksu o 21 % a Coachi dokonce o 31 %. To jsou excelentní čísla!
Průměrný kumulativní roční růst firem Starbucks a Coach.
Vzhledem k velikostem firem tak dobrý růst již očekávat nemůžeme. Určitě si ale u nich dokážu představit růst vyšší než celkový růst HDP, protože silný růst v minulosti může znamenat určitou výhodu oproti konkurenci.
U obou firem se roční cashflow pohybují v miliardách, ale jejich ohodnocení se, ať už na základě P/E nebo volného cashflow, hodně liší. Starbucks je více než třikrát dražší než Coach.
Může to samozřejmě odrážet lepší vyhlídky Starbucksu. Buď to, anebo je jedna z firem špatně oceněná. Zvláště když je Coach s vyšším růstem, lepším výkonem a stabilnějšími finančními výsledky levnější.
V současnosti pochází 86 % tržeb Coache z USA a Japonska. Trhy módních doplňků rostly zhruba o 10 %, což je pořád slušné číslo. Starbucks generuje 76 % tržeb z USA. Firmy tedy "dobyly" své domovské trhy, a proto se soustřeďují hlavně na Čínu. To ovlivní míru růstu jak v krátkodobém tak v dlouhodobém horizontu.
Zisk firem Starbucks a Coach geograficky v milionech dolarů.
Bude Starbucks růst o tolik rychleji než Coach, aby ospravedlnil své vysoké ocenění? Možná, ale selský rozum mi napovídá, že cena je příliš vysoká, vezmeme-li v potaz fakt, že firmy si jsou podobné v historickém růstu a expanzí do podobných oblastí a možnostmi managementu.
Starbucks a Coach: generování volného cashflow v milionech dolarů.
Cashflow je důležitější než zisky
Investoři se často zaměřují na P/E, ale zisky nejsou tou nejlepší cestou, jak ohodnotit podnik. Lepší cestou je totiž schopnost generovat hotovost. Starbucks má sice o 40 % vyšší čistý zisk, ale z pohledu volného cashflow, což je pro investování důležitější, je Coach schopen z jednoho dolaru zisku vytvořit více hotovosti. V posledních deseti letech to bylo zhruba o 2 % více než Starbucks, což může znít jako malá částka. V průběhu dekády však toto číslo naroste o mnoho více.
Pokud porovnáme ohodnocení Starbucksu k Coachi na základě volného cashflow, dostáváme 230% prémii. U P/E valuace dostáváme prémii 170 %. Očekávám, že se budete pochybovat o ocenění jedné nebo i obou společností.
Takže je Starbucks oprávněně dvakrát, respektive třikrát, dražší než Coach? Myslím si, že nikoli. Podle výše zmíněných důvodů je Starbucks předražený a Coach podceněný. Jak byste tuto informaci zobchodovali?
Závěr: jestli je Starbucks správně oceněn, pak je velmi pravděpodobné, že Coach je podhodnocen, takže jej kupte. Je-li však správně ohodnocen Coach, pak se od Starbucksu držte dále, nebo ještě lépe, prodejte ho.
Matt Bolduc, akciový analytik Saxo Bank
Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.