Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

20.05.2013 21:42

Klasický kamenný obchod kdesi v New Yorku, foto: retaildesignblog.net

 

Tento článek vznikl za fin. podpory webu Bambino Italiano.

 

Klasické kamenné obchody a moderní internetové obchody jsou jako dva jiné světy. Nesmiřitelní. Navzájem si konkurující a odehánějící si zákazníky. Je tomu tak ale skutečně? 

Časy se měni a obchod s nimi. Jak klasické kamenné obchody tak i ty internetové mají své výhody i nevýhody a především si je navzájem čím dál tím více uvědomují. Nejsem žádný expert v této oblasti, ale na první pohled vidím tyto výhody jedněch i druhých:

Výhody klasického kamenného obchodu:

  • více vyhovují konzervativnějším zákazníkům či starším ročníkům
  • někteří lidé milují samotný proces nakupování v klasickém obchodě
  • pokud má obchod kvalitní personál, může vám pomoci, poradit, objektivně ohodnotit

Výhody moderního internetového obchodu:

  • cena, cena, cena - díky podstatně nižším nákladům, uvědomte si jaké musí být náklady na provozování kamenného obchodu (nemovitost či pronájem, interiér, personál, energie, atd)
  • řada lidí ocení nákup v pohodlí domova či třeba v zaměstnání (pozor na šéfa!) se smartphonem či tabletem v ruce
  • díky porovnávačům cen možnost velmi rychlého srovnání nabídek on-line
  • zboží vám dorazí až domů (či na poštu)

Jak vidno výhody existují na obou dvou stranách. Jenže. Při tomto novém rozdělování trhu si jak eshopy, tak i kamenné obchody uvědomují, jak velké výhody má druhá strana a někteří začínají více či méně nabízet i služby té druhé strany. Kamenné obchody si uvědomují, kolik lidí vybírá zboží na internetu a jak mají eshopy díky absenci prodejen neskutečně nízké náklady. eshopy si zase uvědomují to, jak důležitá je pro některé lidi možnost si zboží vyzkoušet, specielně pokud se jedná o zboží, u kterého je důležitá velikost. Ty nejinovativnější firmy již nějaký čas přichází se zajímavými řešeními a modifikacemi.

Některé firmy tak přechází na hybridní obchodní model a provozují jak kamenné obchody, tak i internetový obchod. Vybrat si zboží online a pak si jej jít vyzkoušet do obchodu, to je sen řady kupujících. Navíc se ukazuje, že pokud máte internetový obchod a následně otevřete kamennou pobočku, je běžné, že prodej internetového obchodu vyroste "přes noc" o desítky procent.

Nové produkty lze zase skvěle testovat online. Věřili byste, že třetina zákazníků, kteří si zboží objednávají online, si jej chce vyzvednout v obchodě?

Některé internetové obchody zase otevírají tzv. pop-up obchody. Jsou to dočasně otevřené obchody s originálním sortimentem, které především přitahují pozornost. A mohou být velmi originální a přitom velmi malé (a tak nenáročné na náklady). 

Kamenné prodejny a řetezce zase zjistily, že když efektivně zapracují na svojí online prezentaci resp. online prodeji, vystačí s menším počtem kamenných prodejen a to až o desítky procent. To pro ně ovšem znamená ohromnou úsporu nákladů a to při zachování či dokonce zvýšení obratu.

Amazon začal využívat v obchodních centrech speciální místa, kde si zákazníci mohou objednané zboží vyzvednout. Což se ke klasické prodejně velmi blíží.

Pak jsou zde ještě progresivnější řešení. Například obchodní domy House of Fraser experimentují s prodejnami, které tvoří v podstatě jen zkušební kabinka a několik obrazovek, u nichž si zákazníci mohou objednat vybrané oblečení.  Startup Hointer nabízí v obchodech pouze tolik místa, aby se do nich vešla pouze jedna velikost každého typu džínsů. Roboti pak doručují požadovanou velikost přímo ze skladu.

Jak vidíte, tyto dva světy se začínají prolínat tak jak si vzájemně uvědomují svoje přednosti i slabiny, respektive silné stránky toho druhého. A tak dnes začínáme hovořit o tzv. "multikanálovosti". To neznamená nic jiného, než že si zákazníci mohou v klidu vybírat a nakupovat online a pak si zboží vyzvedávat či vyzkoušet v prodejně.

A jak to vlastně souvisí s investováním? Ať už investujete do akcií Amazon či třeba Wal-Mart, je dobré sledovat jak se tyto společnosti vypořádají s novou konkurencí a novými trendy. Tedy především jak efektivně.  Např. Amazon se zatím drží.

Jan Hýsek

 

Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.

Diskusní téma: Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Články

09.08.2022 13:22
To, co si asi málokdo uměl před rokem či dvěma představit, stává se skutečností.  Pokud si dnes půjdete poprvé pro hypotéku, čeká vás úroková sazba přes 6 %. Pokud si vyberete takový běžný panelákový byt v Hradci Králové s cenovkou 6,5 milionů Kč, čeká vás splátka hypotéky klidně někde kolem...
04.08.2022 18:33
A je tu opět středeční investiční okénko. Tentokráte ne akciové, ale komoditní. Pokud máte doma v trezoru jeden či více zlatých slitků značky PAMP, mohli jste si všimnout (ale také nemuseli), že mají už delší dobu na přední straně z výroby ochrannou fólii (foto níže), podobně jako displeje...
23.07.2022 17:56
Také jste si v uplynulých týdnech (6 a 7/2022) stihli nakoupit a přikoupit akcie za skvělé ceny?  Akcie se ideálně nakupují, když je nálada špatná, dav nevidí světlo na konci tunelu a ceny jsou dole. Ne když už rostou o desítky procent. Jinak kdo dělá pravidelné nákupy každý týden, měsíc či...
22.07.2022 20:28
Letošní rok je skutečně jiný, než roky předešlé. Čekali byste před rokem, že bude Evropa ve válce a že meziroční nárůst inflace se přiblíží ke 20 procentům? Já něco takového neočekával.  Posledních pár měsíců mám zajímavou novou zkušenost. Dokonce i lidé, kteří mi před třemi lety říkali, že...
23.06.2022 11:04
Otevírám páteční investiční okénko. Dnes na téma jak je na tom česká střední vrstva se znalostmi v oblasti investic a s jejich praktickým využitím. Současně je to moje osobní zkušenost v oblasti vzdělávání a finančního zprostředkování. Před 23 měsíci jsem jeden manželský pár - typická střední...
20.06.2022 20:52
Otevírám pondělní edukační okénko. A to jedním z nejčastějších investičních dotazů. Jak přeměním investiční zlato zpět na peníze? Mohu vás ujistit, že to zvládne každý. Vše probíhá ve třech krocích a v naší dnes již rozvětvené investiční společnosti je to denní chléb. Krok 1) vezmu zlato a jdu s...
01.05.2021 03:30
Co se týče oblasti rodinných financí, koluje po internetu spousta fám, pověr, mýtů a dezinformací. Speciálně na diskusních fórech zaměřených na investování a zhodnocování peněz (osobně spravuji české Fb fórum Investor). Paradox, že? Již několikrát jsem si všimnul, že pokud se v takovém...
25.04.2021 02:01
Tak to bylo rychlé! Podepsáno. Zarezervováno. O stavební parcely je dnes v kraji zájem. A o stavební parcely v Orlických horách a s tak krásným výhledem ještě větší (foto). Od roku 2007 podnikám a řeším s řadou klientů jejich investice a majetky. V posledních několika měsících za mnou přišli moji...
20.03.2021 20:02
Jak prodat vaši nemovitost chytře a za co nejvyšší cenu? Minimálně jednou za život bude většina z nás prodávat nějakou nemovitost. V takové situaci je člověk postaven před dvě možnosti. Buď je schopen si svoji nemovitost prodat sám. A nebo prodej svěří realitní společnosti. Obě řešení mají svoje...
03.12.2020 22:10
Miluji všechny ty krize. Finanční, hypoteční, i jiné. Krize, to není nic jiného než převlečená příležitost.  Třeba takový nákup pracovního materiálu. Kupříkladu pracovní obuv. Boty, které byly v únoru k mání za cenu poloviny jeté fabie, mají teď v prosinci cenovku odpovídající dvěma večeřím s...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Chcete investovat na burze a nevíte jak začít? Napište nám

Zkušenosti

Také máte někdy pocit, že kam se podíváte, tam se někomu daří a...

Akciecz běží díky fin. podpoře 

Anketa

Líbí se vám nový design našich stránek?

Ano (3 794)
Ne (344)

Celkový počet hlasů: 4138

Představení

10.11.2020 03:30
Pokud jste někdy toužili mít vlastní dům pár minut za Hradcem...

Obrazem

Chcete z roku 2021 udělat parádní rok a splnit si svoje plány a sny?...