Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

20.05.2013 21:42

Klasický kamenný obchod kdesi v New Yorku, foto: retaildesignblog.net

 

Tento článek vznikl za fin. podpory webu Bambino Italiano.

 

Klasické kamenné obchody a moderní internetové obchody jsou jako dva jiné světy. Nesmiřitelní. Navzájem si konkurující a odehánějící si zákazníky. Je tomu tak ale skutečně? 

Časy se měni a obchod s nimi. Jak klasické kamenné obchody tak i ty internetové mají své výhody i nevýhody a především si je navzájem čím dál tím více uvědomují. Nejsem žádný expert v této oblasti, ale na první pohled vidím tyto výhody jedněch i druhých:

Výhody klasického kamenného obchodu:

  • více vyhovují konzervativnějším zákazníkům či starším ročníkům
  • někteří lidé milují samotný proces nakupování v klasickém obchodě
  • pokud má obchod kvalitní personál, může vám pomoci, poradit, objektivně ohodnotit

Výhody moderního internetového obchodu:

  • cena, cena, cena - díky podstatně nižším nákladům, uvědomte si jaké musí být náklady na provozování kamenného obchodu (nemovitost či pronájem, interiér, personál, energie, atd)
  • řada lidí ocení nákup v pohodlí domova či třeba v zaměstnání (pozor na šéfa!) se smartphonem či tabletem v ruce
  • díky porovnávačům cen možnost velmi rychlého srovnání nabídek on-line
  • zboží vám dorazí až domů (či na poštu)

Jak vidno výhody existují na obou dvou stranách. Jenže. Při tomto novém rozdělování trhu si jak eshopy, tak i kamenné obchody uvědomují, jak velké výhody má druhá strana a někteří začínají více či méně nabízet i služby té druhé strany. Kamenné obchody si uvědomují, kolik lidí vybírá zboží na internetu a jak mají eshopy díky absenci prodejen neskutečně nízké náklady. eshopy si zase uvědomují to, jak důležitá je pro některé lidi možnost si zboží vyzkoušet, specielně pokud se jedná o zboží, u kterého je důležitá velikost. Ty nejinovativnější firmy již nějaký čas přichází se zajímavými řešeními a modifikacemi.

Některé firmy tak přechází na hybridní obchodní model a provozují jak kamenné obchody, tak i internetový obchod. Vybrat si zboží online a pak si jej jít vyzkoušet do obchodu, to je sen řady kupujících. Navíc se ukazuje, že pokud máte internetový obchod a následně otevřete kamennou pobočku, je běžné, že prodej internetového obchodu vyroste "přes noc" o desítky procent.

Nové produkty lze zase skvěle testovat online. Věřili byste, že třetina zákazníků, kteří si zboží objednávají online, si jej chce vyzvednout v obchodě?

Některé internetové obchody zase otevírají tzv. pop-up obchody. Jsou to dočasně otevřené obchody s originálním sortimentem, které především přitahují pozornost. A mohou být velmi originální a přitom velmi malé (a tak nenáročné na náklady). 

Kamenné prodejny a řetezce zase zjistily, že když efektivně zapracují na svojí online prezentaci resp. online prodeji, vystačí s menším počtem kamenných prodejen a to až o desítky procent. To pro ně ovšem znamená ohromnou úsporu nákladů a to při zachování či dokonce zvýšení obratu.

Amazon začal využívat v obchodních centrech speciální místa, kde si zákazníci mohou objednané zboží vyzvednout. Což se ke klasické prodejně velmi blíží.

Pak jsou zde ještě progresivnější řešení. Například obchodní domy House of Fraser experimentují s prodejnami, které tvoří v podstatě jen zkušební kabinka a několik obrazovek, u nichž si zákazníci mohou objednat vybrané oblečení.  Startup Hointer nabízí v obchodech pouze tolik místa, aby se do nich vešla pouze jedna velikost každého typu džínsů. Roboti pak doručují požadovanou velikost přímo ze skladu.

Jak vidíte, tyto dva světy se začínají prolínat tak jak si vzájemně uvědomují svoje přednosti i slabiny, respektive silné stránky toho druhého. A tak dnes začínáme hovořit o tzv. "multikanálovosti". To neznamená nic jiného, než že si zákazníci mohou v klidu vybírat a nakupovat online a pak si zboží vyzvedávat či vyzkoušet v prodejně.

A jak to vlastně souvisí s investováním? Ať už investujete do akcií Amazon či třeba Wal-Mart, je dobré sledovat jak se tyto společnosti vypořádají s novou konkurencí a novými trendy. Tedy především jak efektivně.  Např. Amazon se zatím drží.

Jan Hýsek

 

Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.

Diskusní téma: Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Články

01.05.2021 03:30
Co se týče oblasti rodinných financí, koluje po internetu spousta fám, pověr, mýtů a dezinformací. Speciálně na diskusních fórech zaměřených na investování a zhodnocování peněz (osobně spravuji české Fb fórum Investor). Paradox, že? Již několikrát jsem si všimnul, že pokud se v takovém...
25.04.2021 02:01
Tak to bylo rychlé! Podepsáno. Zarezervováno. O stavební parcely je dnes v kraji zájem. A o stavební parcely v Orlických horách a s tak krásným výhledem ještě větší (foto). Od roku 2007 podnikám a řeším s řadou klientů jejich investice a majetky. V posledních několika měsících za mnou přišli moji...
20.03.2021 20:02
Jak prodat vaši nemovitost chytře a za co nejvyšší cenu? Minimálně jednou za život bude většina z nás prodávat nějakou nemovitost. V takové situaci je člověk postaven před dvě možnosti. Buď je schopen si svoji nemovitost prodat sám. A nebo prodej svěří realitní společnosti. Obě řešení mají svoje...
03.12.2020 22:10
Miluji všechny ty krize. Finanční, hypoteční, i jiné. Krize, to není nic jiného než převlečená příležitost.  Třeba takový nákup pracovního materiálu. Kupříkladu pracovní obuv. Boty, které byly v únoru k mání za cenu poloviny jeté fabie, mají teď v prosinci cenovku odpovídající dvěma večeřím s...
12.11.2020 14:34
Prodává se rodinný dům 7 minut cesty z Hradce Králové s impozantním pozemkem k zahradničení či k chovu koní.  Co o něm říkají majitelky a proč jej prodávají?  Po odchodu tatínka, vášnivého zahrádkáře, nám zůstal dům a velká zahrada se spoustou rozličných stromů a keřů. Poblíž pozemku...
04.11.2020 23:10
Dostal jsem dnes od klienta otázku na tělo. Vlastně to byla spíše námitka. Jak to funguje s tím investičním zlatem a pravidelným nakupováním zlata. Měl totiž pocit, že prodejci zlato jenom prodávají. A nikdy nikdo z klientů zlato neprodává a nepřeměňuje zpět na peníze. Dobrá otázka. Skvělá...
04.11.2020 00:08
Dostal jsem dnes od klienta otázku na tělo. Vlastně to byla spíše námitka. Jak to funguje s tím investičním zlatem a pravidelným nakupováním zlata. Měl totiž pocit, že prodejci zlato jenom prodávají. A nikdy nikdo z klientů zlato neprodává a nepřeměňuje zpět na peníze. Dobrá otázka. Skvělá...
18.10.2020 00:12
Nouzový stav v době covidové přináší řadu nepříjemností, ale také řadu příležitostí. Osobně se obávám toho, že kdyby měl snad trvat půl roku, tak se z nás postupně budou stávat asociálové. Proč? Protože člověk je tvor společenský. A současná situace znamená, že se přestáváme jako lidé stýkat. Jsou...
25.09.2020 18:30
Nevím jak vás, ale mne krize vysloveně baví. Nic není tak citlivé na krize, recese a koronaviry, jako akcie. Když k něčemu takovému dojde, tak akciové trhy dokáží klesnout třeba o 40% za měsíc. Stejně tak je vše plus mínus do roka zapomenuto a akciové trhy ženou dál k novým maximům. Jsou k tomu...
22.09.2020 23:02
Na tuzemském finančním trhu se nachází stovky a stovky finančních produktů, které neupoutaly a těžko někdy upoutají moji pozornost. Občas se ale vyskytne něco zajímavého. Tento program si moji pozornost získal a tak jsem si jej do portfolia zařadil. Co to je a jak to funguje? DPS = český penzijní...
1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Chcete investovat na burze a nevíte jak začít? Napište nám

Zkušenosti

Také máte někdy pocit, že kam se podíváte, tam se někomu daří a...

Akciecz běží díky fin. podpoře 

Anketa

Líbí se vám nový design našich stránek?

Ano (3 745)
Ne (280)

Celkový počet hlasů: 4025

Představení

10.11.2020 03:30
Pokud jste někdy toužili mít vlastní dům pár minut za Hradcem...

Obrazem

Chcete z roku 2021 udělat parádní rok a splnit si svoje plány a sny?...