Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

20.05.2013 21:42

Klasický kamenný obchod kdesi v New Yorku, foto: retaildesignblog.net

 

Tento článek vznikl za fin. podpory webu Bambino Italiano.

 

Klasické kamenné obchody a moderní internetové obchody jsou jako dva jiné světy. Nesmiřitelní. Navzájem si konkurující a odehánějící si zákazníky. Je tomu tak ale skutečně? 

Časy se měni a obchod s nimi. Jak klasické kamenné obchody tak i ty internetové mají své výhody i nevýhody a především si je navzájem čím dál tím více uvědomují. Nejsem žádný expert v této oblasti, ale na první pohled vidím tyto výhody jedněch i druhých:

Výhody klasického kamenného obchodu:

  • více vyhovují konzervativnějším zákazníkům či starším ročníkům
  • někteří lidé milují samotný proces nakupování v klasickém obchodě
  • pokud má obchod kvalitní personál, může vám pomoci, poradit, objektivně ohodnotit

Výhody moderního internetového obchodu:

  • cena, cena, cena - díky podstatně nižším nákladům, uvědomte si jaké musí být náklady na provozování kamenného obchodu (nemovitost či pronájem, interiér, personál, energie, atd)
  • řada lidí ocení nákup v pohodlí domova či třeba v zaměstnání (pozor na šéfa!) se smartphonem či tabletem v ruce
  • díky porovnávačům cen možnost velmi rychlého srovnání nabídek on-line
  • zboží vám dorazí až domů (či na poštu)

Jak vidno výhody existují na obou dvou stranách. Jenže. Při tomto novém rozdělování trhu si jak eshopy, tak i kamenné obchody uvědomují, jak velké výhody má druhá strana a někteří začínají více či méně nabízet i služby té druhé strany. Kamenné obchody si uvědomují, kolik lidí vybírá zboží na internetu a jak mají eshopy díky absenci prodejen neskutečně nízké náklady. eshopy si zase uvědomují to, jak důležitá je pro některé lidi možnost si zboží vyzkoušet, specielně pokud se jedná o zboží, u kterého je důležitá velikost. Ty nejinovativnější firmy již nějaký čas přichází se zajímavými řešeními a modifikacemi.

Některé firmy tak přechází na hybridní obchodní model a provozují jak kamenné obchody, tak i internetový obchod. Vybrat si zboží online a pak si jej jít vyzkoušet do obchodu, to je sen řady kupujících. Navíc se ukazuje, že pokud máte internetový obchod a následně otevřete kamennou pobočku, je běžné, že prodej internetového obchodu vyroste "přes noc" o desítky procent.

Nové produkty lze zase skvěle testovat online. Věřili byste, že třetina zákazníků, kteří si zboží objednávají online, si jej chce vyzvednout v obchodě?

Některé internetové obchody zase otevírají tzv. pop-up obchody. Jsou to dočasně otevřené obchody s originálním sortimentem, které především přitahují pozornost. A mohou být velmi originální a přitom velmi malé (a tak nenáročné na náklady). 

Kamenné prodejny a řetezce zase zjistily, že když efektivně zapracují na svojí online prezentaci resp. online prodeji, vystačí s menším počtem kamenných prodejen a to až o desítky procent. To pro ně ovšem znamená ohromnou úsporu nákladů a to při zachování či dokonce zvýšení obratu.

Amazon začal využívat v obchodních centrech speciální místa, kde si zákazníci mohou objednané zboží vyzvednout. Což se ke klasické prodejně velmi blíží.

Pak jsou zde ještě progresivnější řešení. Například obchodní domy House of Fraser experimentují s prodejnami, které tvoří v podstatě jen zkušební kabinka a několik obrazovek, u nichž si zákazníci mohou objednat vybrané oblečení.  Startup Hointer nabízí v obchodech pouze tolik místa, aby se do nich vešla pouze jedna velikost každého typu džínsů. Roboti pak doručují požadovanou velikost přímo ze skladu.

Jak vidíte, tyto dva světy se začínají prolínat tak jak si vzájemně uvědomují svoje přednosti i slabiny, respektive silné stránky toho druhého. A tak dnes začínáme hovořit o tzv. "multikanálovosti". To neznamená nic jiného, než že si zákazníci mohou v klidu vybírat a nakupovat online a pak si zboží vyzvedávat či vyzkoušet v prodejně.

A jak to vlastně souvisí s investováním? Ať už investujete do akcií Amazon či třeba Wal-Mart, je dobré sledovat jak se tyto společnosti vypořádají s novou konkurencí a novými trendy. Tedy především jak efektivně.  Např. Amazon se zatím drží.

Jan Hýsek

 

Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.

Diskusní téma: Internetové a kamenné obchody v budoucnosti

Nebyly nalezeny žádné příspěvky.

Přidat nový příspěvek

Články

25.09.2020 18:30
Nevím jak vás, ale mne krize vysloveně baví. Nic není tak citlivé na krize, recese a koronaviry, jako akcie. Když k něčemu takovému dojde, tak akciové trhy dokáží klesnout třeba o 40% za měsíc. Stejně tak je vše plus mínus do roka zapomenuto a akciové trhy ženou dál k novým maximům. Jsou k tomu...
22.09.2020 23:02
Na tuzemském finančním trhu se nachází stovky a stovky finančních produktů, které neupoutaly a těžko někdy upoutají moji pozornost. Občas se ale vyskytne něco zajímavého. Tento program si moji pozornost získal a tak jsem si jej do portfolia zařadil. Co to je a jak to funguje? DPS = český penzijní...
19.09.2020 15:17
Je to pravidlo tak prosté jak jenom pravidlo může být! Funguje zcela spolehlivě již tísíce let. Pokud se chcete mít v životě dobře, být finančně nezávislí a vybudovat solidní majetek, nemůžete se bez něj obejít. Přesto jej v praxi dodržuje pozoruhodně málo lidí. Je to pro mne záhada. Možná je to...
06.01.2020 01:21
Rok 2019 nám přinesl opět krásné zhodnocení v našem realitním fondu. Dosáhli jsme zhodnocení 5,11%, což je za poslední tři roky v průměru 6,24% a od založení fondu 4,95%. Ten, kdo nám dal důvěru již v roce 2013, kdy jsme fond zakládali, tak již získal akumulované zhodnocení od založení 36,90% a to...
04.01.2020 18:42
Zamysleli jste se někdy při placení nad tím, z čeho všeho platíme daně? Ano. Téměř ze všeho. A protože státní aparát má ve svojí DNA zakódováno jenom zvětšování, můžeme počítat pouze s tím, že daní bude do budoucna jenom přibývat a budou se dále jenom zvyšovat. Státní správa totiž, díky tomu jak...
24.12.2019 23:59
Tušíte, že bohatí lidé uvažují jinak než všichni ostatní? Tušíte správně. Přečtěte si co o tom říká nejbohatší žena světa Christy Walton. Průměrní lidé se domnívají, že peníze jsou původ všeho zla. Bohatí jsou přesvědčeni, že chudoba je původ všeho zla. Průměrní lidé osamostatnění považují...
08.05.2016 04:45
Absolvoval jsem dnes celkem dlouhý telefonát s člověkem, který chtěl diskutovat o investicích na finančním trhu. V momentě, kdy jsme se dostali na důležité téma - diversifikaci - přišel s celkem vzrušující informací. Sdělil mi, že sám již v rámci investic diversifikuje a že vkládá finanční...
02.06.2015 14:35
1 Steve Jobs v hrobě se obracející 2 Tři mušketýři v oboru amerických technologických akcií 3 Jak si najít bohatého muže a dobře se provdat 4 Rozhovor s majitelem golfového resortu Nová Amerika nejen o golfu 5 Novinka: U.S. Global Jets...
02.06.2015 14:22
Ivo Tomana znám z medií již nějaký čas a vím o něm, že je to velmi úspěšný člověk. Až letos, a to na konferenci Glorious, jsem jej slyšel poprvé naživo. Nejprve to byl malý šok a potom to bylo opravdu velmi zajímavé. V tomto článku vám popíši svoji osobní zkušenost s veřejným výstupem pana Ivo...
19.05.2015 18:41
Na počátku 20. století bylo chování valné většiny investorů založeno na čiré spekulaci a insider trandingu. Ve 20. letech dva profesoři z Kolumbijské univerzity – Benjamin Graham a David Dodd – světu představili filosofii hodnotového investování, která brzy nabyla velké popularity. Myšlenku, že...
<< 1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Chcete nastavit vaše investiční portfolio nebo udělat jeho audit? Napište nám

Zkušenosti

Také máte někdy pocit, že kam se podíváte, tam se někomu daří a...

Akciecz běží díky fin. podpoře 

Anketa

Líbí se vám nový design našich stránek?

Ano (3 893)
Ne (408)

Celkový počet hlasů: 4301

Představení

07.05.2023 01:34
Máme dvacet let profesionálních zkušeností s nastavováním našich...

Obrazem

Chcete z roku 2021 udělat parádní rok a splnit si svoje plány a sny?...