Coach a Starbucks: Minimálně jeden je špatně ohodnocen

29.11.2012 01:13

Co mají Starbucks (NASDAQ:SBUX) a Coach (NYSE:COH) společného? Na první pohled toho, vyjma věrných zákazníků, moc není. Každá firma operuje v jiném sektoru - jedna prodává kafe, druhá kabelky.

Proč mě tyto společnosti zaujaly?

Na příkladu firem Coach a Starbucks jde krásně vidět, jak rychle se investorům může valuace vymknout kontrole. Finanční ukazatele vykazují v případě firmy Caoch lepší růst než ukazatele Starbaksu. Nicméně ve valuaci založené na poměru ceny k volnému cashflow Starbucks suverénně vede. A to i přesto, že hlavní zdroj růstu obou firem - očištěný disponibilní příjem - je velmi podobný. Historický výkon firem sice není dobrý ukazatel budoucích výkonů, ale společnosti se silnou výsledovkou jsou prostě silné firmy.

Obou firmám se v minulosti dost dařilo. V uplynulých 10 letech rostly roční tržby Starbucksu v průměru o 15 %, u Coache to bylo 21 %. Čistý zisk rostl v případě Starbucksu o 20 % a Coache 28 %. A ukazatel EPS rostl Starbucksu o 21 % a Coachi dokonce o 31 %. To jsou excelentní čísla!

 

Průměrný kumulativní roční růst firem Starbucks a Coach.

 

Vzhledem k velikostem firem tak dobrý růst již očekávat nemůžeme. Určitě si ale u nich dokážu představit růst vyšší než celkový růst HDP, protože silný růst v minulosti může znamenat určitou výhodu oproti konkurenci.

U obou firem se roční cashflow pohybují v miliardách, ale jejich ohodnocení se, ať už na základě P/E nebo volného cashflow, hodně liší. Starbucks je více než třikrát dražší než Coach.

Může to samozřejmě odrážet lepší vyhlídky Starbucksu. Buď to, anebo je jedna z firem špatně oceněná. Zvláště když je Coach s vyšším růstem, lepším výkonem a stabilnějšími finančními výsledky levnější.

V současnosti pochází 86 % tržeb Coache z USA a Japonska. Trhy módních doplňků rostly zhruba o 10 %, což je pořád slušné číslo. Starbucks generuje 76 % tržeb z USA. Firmy tedy "dobyly" své domovské trhy, a proto se soustřeďují hlavně na Čínu. To ovlivní míru růstu jak v krátkodobém tak v dlouhodobém horizontu.

 

Zisk firem Starbucks a Coach geograficky v milionech dolarů.

 

Bude Starbucks růst o tolik rychleji než Coach, aby ospravedlnil své vysoké ocenění? Možná, ale selský rozum mi napovídá, že cena je příliš vysoká, vezmeme-li v potaz fakt, že firmy si jsou podobné v historickém růstu a expanzí do podobných oblastí a možnostmi managementu.

 

Starbucks a Coach: generování volného cashflow v milionech dolarů.

 

Cashflow je důležitější než zisky

Investoři se často zaměřují na P/E, ale zisky nejsou tou nejlepší cestou, jak ohodnotit podnik. Lepší cestou je totiž schopnost generovat hotovost. Starbucks má sice o 40 % vyšší čistý zisk, ale z pohledu volného cashflow, což je pro investování důležitější, je Coach schopen z jednoho dolaru zisku vytvořit více hotovosti. V posledních deseti letech to bylo zhruba o 2 % více než Starbucks, což může znít jako malá částka. V průběhu dekády však toto číslo naroste o mnoho více.

Pokud porovnáme ohodnocení Starbucksu k Coachi na základě volného cashflow, dostáváme 230% prémii. U P/E valuace dostáváme prémii 170 %. Očekávám, že se budete pochybovat o ocenění jedné nebo i obou společností.

Takže je Starbucks oprávněně dvakrát, respektive třikrát, dražší než Coach? Myslím si, že nikoli. Podle výše zmíněných důvodů je Starbucks předražený a Coach podceněný. Jak byste tuto informaci zobchodovali?

Závěr: jestli je Starbucks správně oceněn, pak je velmi pravděpodobné, že Coach je podhodnocen, takže jej kupte. Je-li však správně ohodnocen Coach, pak se od Starbucksu držte dále, nebo ještě lépe, prodejte ho.

Matt Bolduc, akciový analytik Saxo Bank

 

Využijte Hýskův reklamní systém a popožeňte Váš byznys, ať už se věnujete čemukoliv.

Přidat.eu záložku

Anketa

Líbí se vám tento článek?

Ano (12)
Ne (6)

Celkový počet hlasů: 18

Akcie

05.02.2012 23:19
Petr Laube, člen dozorčí rady Komerční banky, zřejmě došel k názoru, že akcie jeho živitelky jsou za současného stavu předražené a vydal se tedy na pobočku Fio Banky se těchto papírů zbavit. Jenže co se nestalo. "Podal jsem limitovany pokyn na prodej, ale pracovnik Fio banka zadal omylem do...
30.01.2012 23:18
Firma Rok IPO v mld. USD General Motors 2010 23,1 Agricultural Bank of China 2010 22,1 Industrial and Commercial Bank of China 2006 21,0 American International...
27.01.2012 17:40
Podle seznamu manažerských transakcí, který vede ČNB, nakoupil Anthony Denny, generální ředitel AAA AUTO, 320 209 kusů akcií své firmy. Stalo se tak 24.1. za jednotkovou cenu 17,80. Zainvestoval tak 5,7 milionů korun.     Transakci však těžko mohl uskutečnit na burze, proto je...
21.01.2012 22:52
  Jeden z nejbohatších lidí planety, americký investor Warren Buffett, českými spekulanty něžně nazývaný "Bufeťák", zase nakupoval ve slevách. Tentokrát zabrousil do oblasti potravin. Nešlo však o zakoupení shnilé a smrduté zeleniny za účelem jejího prodeje českým konzumentům pod heslem...
14.01.2012 06:38
Burza Index Aktuální P/E (leden 2012) Odhad P/E (prosinec 2012) Dividend.výnos (%)(2011) Indie Sensex 14,5 13,8 1,5 USA S&P...
29.12.2011 04:00
    Fortuna, hodnocení „nového“ Lota a celkového profilu společnosti Je tomu už nějaký ten týden co odstartovala nová loterie od společnosti Fortuna, projekt nové loterie byl zmiňován již při IPO Fortuny. Martin Illner byl vedoucí tohoto projektu a v srpnu Loto...
27.11.2011 03:28
Předseda představenstva společnosti AAA AUTO, Vratislav Kulhánek, nabyl 18.11. opce, na jejímž základě může koupit 10 000 akcií firmy. Učinit tak může až mezi 1.11. 2014 a 31.10. 2021. Transakce není zajímavá svou velikostí, ale realizační cenou, za kterou může Kulhánek akcie koupit. Ta je totiž...
31.10.2011 03:21
Erste 10.10.2011 zveřejnila profit warning a několik klíčových čísel, takže trh již s vysokou ztrátou za 3Q/9M 2011 počítal. Je pravdou, že ztráta 1,49 mil. EUR je ještě o něco vyšší než Erste indikovala před dvěma třemi týdny (+- 1,45 mil. EUR), což je dle managementu firmy způsobeno započítáním...
21.10.2011 01:28
LV   Pozice Značka Hodnota v mld...
20.10.2011 01:27
Tuzman (KITD), Koblic (BCPP)   Zatímco doposud jsme byli zvyklí pouze na to, že české firmy přesouvají sídlo do zahraničí, teď je tady případ opačný. Původně dubajská společnost KIT Digital přesunula centrálu z 5. avenue v centru New Yorku na pražskou Pankrác. V ČR tedy nyní sídlí...
<< 4 | 5 | 6 | 7 | 8 >>

Chcete nastavit vaše investiční portfolio nebo udělat jeho audit? Napište nám

Zkušenosti

Také máte někdy pocit, že kam se podíváte, tam se někomu daří a...

Akciecz běží díky fin. podpoře 

Anketa

Líbí se vám nový design našich stránek?

Ano (3 906)
Ne (471)

Celkový počet hlasů: 4377

Představení

07.05.2023 01:34
Máme dvacet let profesionálních zkušeností s nastavováním našich...

Obrazem

Chcete z roku 2021 udělat parádní rok a splnit si svoje plány a sny?...